Dag 21 - 2 goda recept

2011-11-09 | 19:04:16

Ingredienser TOSCAKAKA

4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smält smör

Toscasmet:
75 g smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos

Gör så här

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ihop med resten.
Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i mitten av ugnen (200grader) ca 12-15 minuter.
Koka under tiden ihop toscasmeten under omrörning.
Ta ut kakan ur ugnen, låt kakan svalna något och bred sedan över smeten.
Grädda ytterligare 10 minuter tills toscatäcket fått lite färg.

Enkel att göra och såå himla god. Även fast jag inte äter så mycket kakor, men när jag väl gör det är den här en favorit! Ni måste testa. De är många som brukar gilla dom här.


Ingredienser POLLYKAKA


3 ägg
2 dl socker
200 gram mörk choklad, 70%
100 gram smör
0,5 dl vetemjöl
1 påse Polly

Gör så här

Vispa ägg och socker poröst. 
Smält smöret och lägg i chokladen och rör tills den smält helt. 
Blanda ner chokladsmeten i äggsmeten och tillsätt mjölet och Pollyn.
Häll smeten i en smord form med avtagbara kanter.
Grädda i 175 grader i  ca 20-25 min.

Jag vet inte om det här är samma recept som vi brukar använda men den här kakan är helt oemotståntligt god..
Källor<--

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0